Dört zamanlı motorun çalışma prensibine gelecek olursak, yakıtın içindeki kimyasal enerji, ısı enerjisine dönüşmesi ile birlikte, pistonun harekete geçmesinden ibarettir. Aşamalar;
1- Pistonun dışarı hareket etmesiyle birlikte yakıt ve hava karışımı oluşur.
2- Piston içeri hareket eder ve sıkışma gerçekleşir. Yakıt ve hava karışımı sıkışmış olur.
3- Eğer benzinli motor ise, bu karışım kıvılcım ile tutuşur. Dizel motorlarda yüksek basınç ve sıcaklık altından kendiliğinden bir tutuşma gerçekleşir ve böyle yanma gerçekleşir. Yanmanın gerçekleşmesi ile birlikte enerji açığa çıkar ve bu enerji pistonu dışarı doğru harekete zorlar. Böylece krank şaftı dönmüş olur ve kinetik enerji oluşmaktadır.
4- Pistonun geri dönmesiyle, egzoz gazları pistondan atılır. Böylece döngü tekrarlanarak devam eder. (Benzinli bir motorda, hareket halinde bu döngü dakikada 3000 - 3.500 defa tekrarlanmaktadır.)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder