MARSLI : Uçakların Uçma Prensibi

Öne Çıkan Yayın

AY’IN NEDEN SADECE BİR YÜZEYİNİ GÖRÜYORUZ?

Bildiğimiz üzere Dünyamızın tek uydusu Ay’dır ve birçoğumuzun aklına gelmiştir şöyle bir soru; ‘’ Ay’ın neden sadece bir yüzeyini görüyoruz...

6 Mart 2015 Cuma

Uçakların Uçma Prensibi


Genellikle uçakları havada tutan şeyin motor olduğu düşünülür fakat havada kalmasında ki en önemli faktör kanatlardır.

Motor öndeki havayı alarak, arkaya doğru iter. Bunun sonucunda uçağa itme gücü ( thrust ) sağlanır. Bu sayede uçak ileriye doğru hareket etmektedir. Motor uçağın hızlanmasını ve havaya karşı bir direnç göstermesini sağlar.

Kaldırma kuvveti ( lift ) , uçağın havalanmasını sağlayan ve uçağı havada tutan kuvvettir. Bu kaldırma kuvveti kanatlardan elde edilmektedir. Yani kanatlar ne kadar büyükse, kaldırabileceği ağırlıkta bu oranla artmaktadır.

Kaldırma kuvvetlerinin oluşması için, belirli bir hıza ulaşması gerekir. Yani kanatların çevresinden belirli bir hızda hava akımı geçmelidir.

Bernoulli prensibine göre, hızlı giden havanın basıncı, hızı daha az olan havaya göre daha düşüktür.

Şekilde basit olarak bir kanadın şekline baktığımızda, üst kısımda ki mesafe daha uzun olduğu için üstten geçen hava, alttakine göre daha hızlıdır. Böylece, az önce bahsettiğimiz Bernoulli prensibine göre, hızlı olan havanın basıncı daha düşüktür. Uçağın kanadının altında oluşan basınç, kanadın üstündeki basınçtan daha büyük olduğu için, uçağı havada tutmasını sağlamaktadır.

 Hava direnci ( drag ), havanın uçağa karşı gösterdiği dirence denir. itme yönüne zıt yöndedir. Yani bu direnci yendiği takdirde uçak havalanmaktadır.

Uçak ağırlığı ( weight ), uçak gövdesi her kitle gibi, yer çekimi kuvvetiyle karşılaşmaktadır. Bu ağırlık arttıkça, hava direnci de o denli artmaktadır. 

Yani, uçak kalkış sırasında, kaldırma kuvveti, uçak ağırlığından büyük olmalı ve itme gücü de hava direncini yenmelidir.
Normal uçuşta, kaldırma kuvveti yine, uçak ağırlığından büyük olmalı ve itme gücü ile hava direnci birbirini dengelemelidir.
İniş esnasında, kaldırma kuvvetinden, uçağın ağırlığı daha büyük ve itme gücü, hava direncini yenmelidir.( Bunlar tabi belirli bir aralıkla olmalıdır. ) 

Kısa bir şekilde açıklarsak, uçağın havada kalması için; 

Uçağın kütlesi x Yer çekimi ivmesi = Kanadın altına ve üstüne binen basınçların farkı x Kanat yüzey alanı x Havanın kütlesi gibi kabaca bir eşitlik sağlanmalıdır.




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder